Jakie właściwości zdrowotne ma komosa ryżowa?

W sklepach coraz częściej można spotkać komosę ryżową. Pochodzący z Ameryki Południowej dodatek wiele osób nazywa też quinoą. Komosa coraz częściej zastępuje w dietach przetworzone makarony albo ziemniaki. Dzięki swoim właściwościom bywa od nich znacznie zdrowsza i mniej kaloryczna. Za sprawą swojej puszystej struktury świetnie uzupełnia smak wielu potraw. Trzeba jednak pamiętać o jej odpowiednim gotowaniu. Jakie zalety ma komosa ryżowa?

Jak gotować komosę ryżową?

Komosa ryżowa ma trochę inne właściwości niż kasza czy ryż. Trzeba pamiętać, że na jej powierzchni lubi tworzyć się specyficzna odmiana żywicy, czyli saponina. W naturze jej funkcją jej odstraszanie ptaków oraz insektów. W celu uzyskania pełni zalet zdrowotnych komosy należy ją dokładnie wypłukać. W przeciwnym razie jest się narażonym na niekorzystny wpływ saponiny. Jedno wypłukanie to już gwarancja usunięcia większości składnika. Następnie wystarczy gotować jak zwykłą kaszę lub ryż przez 10-15 minut.

Właściwości zdrowotne komosy

Komosa ryżowa pod względem właściwości odżywczych przypomina szarłat. Zawiera aż 20% białka. Posiada też wysoką zawartość takich składników jak lizyna, żelazo oraz potas. Nieoceniona jest też zawartość witamin z grupy B, które wpływają na układ nerwowy, utrzymanie dobrej kondycji skóry i błon śluzowych. Pomagają też zamieniać węglowodany w energię. Dzięki lizynie wzmacnia się układ immunologiczny. Żelazo jest pożądane przy długotrwałym wysiłku, gdzie niedobór prowadzi do anemii. Potas z kolei reguluje pH komórek i poprawia przewodzenie impulsów nerwowych.

Wykorzystanie komosy ryżowej

Komosa może być znacznie lepszym dodatkiem do potraw niż ziemniaki albo makaron. Jest znacznie mniej kaloryczna, a dla wielu posiada również lepszy smak. Świetnie łączy się z różnymi sosami. W smaku jest pod pewnymi względami podobna do niektórych kasz. Puszysta struktura i nieco ziarnisty posmak pomaga uzupełnić smak różnych ziaren. Można ją wyprobować również w wersji na słodko, w połączeniu z owocami czy dżemami.